Dansa ut julen med omelett

Till frukost åt jag omelett med ost. Jag tog till vara på resterna av julosten, den där runda med rött vax runt sig och som är inslagen i röd cellofan. Emmentaler tror jag att det är. Hur som helst. Ingen har rört den på en månad, och det kan max ha hyvlats av till två mackor, så det var rätt mycket ost som stod där i kylen och tog upp plats.

Ost är ju så praktiskt för även om den möglar blir den aldrig giftig, eller ger matförgiftning (om man inte gnuggat in den med rå kyckling och sen slickar på den, typ). Den möglar, men det är ofarligt mögel. Det som kan hända är att smaken kan bli för ammoniksmittad för att vara angenäm att förtära, men det är ju individuellt ifall den då går att äta.

Min julost var inte möglig, men den hade ett ytterlager av torkad ostkant. Den skar jag bort och sen rev jag den grovt. Jag la den rivna osten i påsar och frös in. En näve sparade jag och hade i min omelett. Så här gjorde jag den:

I en skål hade jag i

  • 2 ägg
  • 3 msk vatten
  • Lite salt
  • Lite svartpeppar

Som jag vispade ihop med en gaffel lite snabbt och slarvigt.

I en stekpanna hade jag i smör som fick smälta och börja fräsa. Då drog jag ner värmen på 2 och hade i smeten. När jag gör omelett drar jag in kanterna på ägget som koagulerat, vickar på pannan och ser till att det hamnar rinnigt ägg i de tomma hålen. Jag fördelar osten över hela omeletten. Sen får pannan stå några minuter. Det mesta ägget ska ha stelnat, men det ska vara rinnigt i mitten. Då viker jag ihop omeletten och stjälper upp på tallrik.

Idag var det kallt ute så till omeletten drack jag varmt vatten med en skiva klementin i. Så gott!

Kommentera

